Seth Godin vo svojej knihe Fialová krava hovorí o tom, že keď chcete byť úspešní, už nestačí napumpovať peniaze do reklamy a predávať obyčajný výrobok, prakticky taký istý, ako predáva vaša konkurencia. Musíte sa niečim odlíšiť, musíte vymyslieť niečo pozoruhodné, niečo, čo sa stane vašou fialovou kravou, niečo čo vás urobí ľahko identifikovateľným na dnešnom presýtenom trhu. Maria Veloso, jedna z popredných svetových copywriterov, hovorí vo svojej teórii o Cyranovom efekte, že výrobok musí mať dušu. Môže byť fialovou kravou aj duša výrobku? No nepochybne.
Čo je Cyranov efekt?
Najprv musíte vedieť, kto je Cyrano. Cyrano z Bergeracu je mladík s obrovským nosom, ktorý sa za svoj vzhľad hanbí, ale je majster slova, a tak sa mu listami podarí získať srdce krásnej Roxany. Dokázal by to iba svojim vzhľadom? To sotva, prečo sa mu to teda podarilo? Pretože pridal príbeh, pridal emócie, pridal niečo, čo nikto iný nepridal. A to je šanca pre vaše služby, pre váš produkt – pridajte niečo navyše, pridajte emócie. Čo si myslíte, čo si kúpia ľudia skôr? Úžasný, takmer bezchybný výrobok, ktorý je však nudný alebo o niečo horší výrobok, ktorý im prinesie emócie a niečo, čo inde nedostanú? Presne tak, emócie predávajú.
Marketing nie je všetko
Seth Godin vo Fialovej Krave vysvetľuje, prečo reklamy prestávajú byť úspešné – sú robené tak, aby sa páčili všetkým. A keď sa niečo páčim všetkým, je to nudné. Nejdú z toho žiadne emócie – či už negatívne alebo pozitívne. Nebojte sa odlíšiť. Kto sú úspešní marketéri? Sú to dodávatelia silných príbehov, ktorým sa ľudia rozhodli veriť, a preto si daný výrobok kúpili. Aké jednoduché, však? Nesnažte sa zapáčiť všetkým, nebuďte nudný, odlíšte sa, nech sa váš príbeh dostane medzi ľudí. Pretože reklama už nepredáva, predávajú emócie a odporúčania ľudí. Word of mouth ma silu väčšiu ako milióny investované do reklamy.
Leave a Comment